”Minulla on maanläheinen suhtautuminen kuolemaan. Pystyn helposti puhumaan kuolemasta ja ajattelemaan, etten minä täällä ole ikuisesti”, kertoo Kun olen poissa -palvelun perustaja ja toimitusjohtaja Janica Suominen. Palvelu haluaa helpottaa vainajan viimeisen tahdon toteutumista ja läheisten työtä surun keskellä.

Kuolema koskettaa | Janican suhde kuolemaan muuttui – ”Olen huomannut heräileväni öisin ja miettiväni mitä, jos minä kuolen?”

Menestynyt mainostoimiston toimitusjohtaja perusti uuden palvelun, johon tulee vainajan tahto käytännön järjestelyistä elämän päättymisen jälkeen.
Tapani Postila
IKUISUUSMEDIA

Läheisen kuollessa suru on usein kaiken alleen musertava. Ajatus ei pysy koossa. Järki sumenee surun vallatessa tunteet. Kuolleen läheisen asioiden hoitaja kantaa kaiken murheen keskellä raskasta taakkaa.

”Ison surun keskellä joutuu väkisinkin pysähtymään, vaikka elämä jatkaa kuitenkin ympärillä kulkuaan. Harvalla meistä on rutiinia, miten järjestetään kuolleen ihmisen asiat. Voimia on varmasti normaalia vähemmän ja surutyöllekin pitäisi jäädä aikaa, toteaa Janica Suominen.

Janica Suomisen perustama Kun olen poissa -palvelu haluaa helpottaa vainajan viimeisen tahdon toteutumista ja läheisten työtä surun keskellä.

”Ihmisen viimeinen lahja omaisille. Se on palvelu, johon vainajan tahto käytännön järjestelyistä elämän jälkeen on tallennettu selkeästi ja yksiselitteisesti”, perustaja ja toimitusjohtaja tiivistää.

”Palvelussa on kattavasti ihmisen elämän osa-alueet. Sinne voi koota kaiken tiedon, josta on hyötyä, kun ihminen kuolee. Palvelu laittaa myös ajattelemaan omaa elämää ja mitä siihen liittyykään”, Suominen kertoo

Toimitusjohtaja lisää, että parhaimmillaan palvelussa on kaikki niin valmiina, että omaisten suurimmiksi tehtäviksi jää vain sukuselvityksen hankkiminen. Hän lupaa, että palvelu on edullinen ja kaikkien saatavissa.

Kun olen poissa -palvelu julkaistiin marras-joulukuun taitteessa. Asiakkailta ei ole vielä ehditty saada palautetta palvelusta, ja tuleva palaute antaa suuntaa minne päin palvelua lähdetään viemään.

”Ihmisille palvelua tehdään, ja heidän toiveitaan tietysti kuunnellaan”, Suominen linjaa.

 

”OLEN todistanut suvussani hyvin rumia riitoja ja epäilyksiä kuolemantapausten sattuessa. Mielestäni on todella surullista, että surun vallassa ihmisten rumimmat ja raadollisimmat puolet nousevat pääosaan ja voivat rikkoa läheisiäkin suhteita jopa vuosikymmeniksi”, palvelun perustaja Janica Suominen paljastaa.

Hän uskoo, että asioiden ei tarvitsisi olla välttämättä näin, jos kaikki on selkeää ja kiistämätöntä ja vainajan oma tahto on läsnä kuoleman jälkeenkin kaikessa.

”Tärkeintä on, että omaiset saavat paljon helpotusta suuren surun keskellä. He saavat selkeät sävelet asioihin, jotka liian usein jäävät arvailujen varaan. Palvelussa on kaikki tarvittava tieto, joka on käsitelty sillä tavoin, että omaisten on helppo lähteä toteuttamaan vainajan tahtoa”, Suominen sanoo.

Suominen tunnustaa heittäytyneensä start up -yrittäjäksi melkein kolmivuotisesta pestistään mainostoimiston toimitusjohtajana.

”Nyt päätyöni on juttu, jolla ei ole vielä mitään takeita onnistumisesta, eikä oikein mitään, mihin edes verrata, hän sanoo. Luottoa tulevaan kyllä löytyy.

 

JANICA SUOMINEN vetää henkeä ja miettii hetken vastatakseen kysymykseen: pelkäätkö itse kuolemaa?

”Minun suhtautuminen kuolemaan on ollut aina mutkaton. Meillä kuolemaa ei ole pidetty tabuna vaan se on ollut yksi osa elämää. Mummoni on kertonut jo pienestä pitäen minulle elämän kiertokulusta. Olen ollut lapsena hautajaisissa ja nähnyt vainajia.”

Suominen tunnustaa, että palvelua rakentaessa suhtautuminen kuolemaan on myös muuttunut omalta kohdalta.

”Olen huomannut heräileväni öisin ja miettiväni mitä, jos minä kuolen. Olen joutunut uudella tavalla käymään prosessin läpi. Minulla on maanläheinen suhtautuminen kuolemaan. Pystyn helposti puhumaan kuolemasta ja ajattelemaan, etten minä täällä ole ikuisesti.”

Kuolema on koskettanut Janica Suomista viime aikoinakin läheltä: ”Kehitysvammainen kotona asunut enoni kuoli kesällä 2024”.

”Kun järjestelimme loppukesästä hänen hautajaisiaan, minusta tuntui hyvältä tietää, että teen työkseni jotain, joka tulee helpottamaan ihmisiä juuri näissä asioissa”, Kun olen poissa -palvelun perustaja päättää.

Jaa uutinen:

Luitko jo nämä?