Pysyvä kuolinuutinen? Sitä yksinkertaisella tekstillä varustettu hautakivi on. Ikuisuusmedia haastatteli Turun Sanomien ja Kalevan johtohenkilöitä liittyen kuolinuutisten kriteereihin. Kuva ja kuvankäsittely: IM/Jens Oja

Asiantuntijoilta | Kuolema mediassa on yhä julkisempi – Sosiaalinen media haastaa perinteisten kuolinuutisten kriteerit ja muistamisen tavat

Kuolema ei ole enää vain yksityinen asia ja henkilökohtaista surua, vaan myös julkinen uutinen ja digitaalinen ilmiö. Sosiaalisen median rooli kuolinuutisten esiin nostajana on kasvanut, mutta samalla myös vastuu uutisoinnin hienotunteisuudesta pitäisi korostua. Perinteinen media tekee kuolinuutisia lähinnä tunnetuista henkilöistä, kun taas sosiaalinen media antaa kaikille mahdollisuuden muistamiseen ja jakamiseen. Toimituksissa uutiskynnystä, yksityisyyden suojaa ja omaisten tahtoa punnitaan aina tapauskohtaisesti. Kuolema on tavallaan siirtynyt pois arjesta, mutta palannut näkyviin "hybridimedian" rituaaleina ja muistamisen muotoina.
Jens Oja
IKUISUUSMEDIA

Median ja erityisesti sosiaalisen median rooli kuoleman näkyväksi tekemisessä on kasvanut, mutta samalla uutisoinnin hienotunteisuuden ja journalistisen vastuun merkitys on korostunut. Turun Sanomien päätoimittaja Jussi Orell ja Kalevan toimituspäällikkö Katja Kärki kertoivat Ikuisuusmedialle, millaisia periaatteita ja harkintoja toimituksissa noudatetaan päätettäessä, kenestä tehdään kuolinuutinen ja millä tavoin kuolemasta kerrotaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Oletko jo tilaaja? Kirjaudu tästä

Jaa uutinen:

Luitko jo nämä?

Tilaa Ikuisuusmedian uutiskirje!

Uutiskirjeemme avulla hoksaat kaikki kiinnostavimmat artikkelimme. Tilaa uutiskirje, niin pääset lukemaan juttumme ensimmäisten joukossa!

Please wait...

Kiitos tilaamisesta!