
Ensimmäinen vuosi on nyt takana. Ikuisuusmedia on saavuttanut yhden rajapyykin, josta kaksi vuotta sitten ei vielä edes haaveiltu.
Lemmenjoen kauniissa maisemissa syksyllä 2023 ruskan värittämä hetki oli kirkastunut vasta yritysideaksi. Luoda Ikuisuusmedia, jonka perustana olisi kertoa kuolinuutisista uusista näkökulmista kunnioittaen ja arvokkaasti. Julkaista verkkomediassa maksutta omaisten ilmoittamia kuolinuutisia sekä hautauksia. Tuoda kuolinilmoitukset yhä vahvemmin nettiin. Tehdä laadukasta tilaajasisältöä. Kaiken perustana ajatus, että kuolema koskettaa meistä jokaista osana elämän kulkua.
Lokakuun 31. päivänä 2024 idea muuttui sitten ainutlaatuiseksi verkkomediaksi, kun sivusto avautui. Työtä oli tehty ja yksin kaikki ei todellakaan olisi ollut mahdollista. Taustat olivat kunnossa ja tukea tuli monelta taholta. Vaimo, ystävät ja osaavat ammattilaiset mahdollistivat kaiken.
Ikuisuusmedia herätti kiinnostusta heti lanseerauksensa jälkeen. Mikä oli sitten syntynyt?
”Uusi Ikuisuusmedia-sivusto julkaisee verkossa kuolinuutisia, muistokirjoituksia ja kuolemaan liittyvää syventävää sisältöä”, tiivisti Helsingin Sanomien toimittaja Jarmo Huhtanen Ikuisuusmedian lähtökohdan.
Helsingin Sanomat on suuri valtakunnallinen media. Heidän journalisteilla on tunnetusti todella herkkä ”uutisnenä”, ja niin silloinkin he tekivät tuoreeltaan Ikuisuusmediasta juttua. Ikuisuusmedian avautumisesta oli kulunut vasta muutama päivä, kun Suomen laajalevikkisin sanomalehti uutisoi mediakentän uutuudesta. Ikuisuusmedian syntyminen näkyi Helsingin Sanomien verkossa sekä paperisessa lehdessä.
Helsingin Sanomien otsikossa kerrottiin: ”Kokenut toimittaja perusti uuden median, joka keskittyy elämän päätepisteeseen”. Kerroin kuinka ihmiset ovat vieraantuneet kuolemasta ja Ikuisuusmedia olisi myös tekemässä aiheesta läheisempää meistä jokaiselle.
”Nyt suunnitelma on muuttunut kuolemaa koskettavaksi todellisuudeksi” HS:n Jarmo Huhtanen tiivisti juttunsa lopussa Ikuisuusmedian synnyn.
YLEISRADION toimittaja Ismo Vähäsarja oli myös nopeana ja yhteisessä haastattelutuokiossa kerrottiin suorassa radiolähetyksessä Ikuisuusmediasta. Juttua oli radion lisäksi myös Ylen alueuutissa.
”Paperilehdessä julkaistavat kuolinilmoitukset ovat vähenemässä. Uskon, että netti on paikka missä nämä ilmoitukset jatkossa ovat”, kerroin Ylen nettisivuilla.
Ylen verkkouutisen tehnyt toimittaja Eveliina Pada totesi Ikuisuusmedian lähtökohdasta, että netissä kuolinilmoitus on kaikkien nähtävillä paikasta riippumatta ja se myös pysyy siellä. Toisin sanoen, ilmoitus voi tavoittaa kaukaiset tuttavat jopa paremmin netissä kuin paikallislehdessä.
Maakuntalehti Keskipohjanmaa julkaisi Ikuisuusmediasta laajan artikkelin jouluaaton paperisessa lehdessä sekä digitaalisena verkossa.
”Suurimman mysteerin äärellä”, kirjoitti toimittaja Pia Räihälä ja kuvaaja Jukka Lehojärvi hoiti artikkeliin laadukkaan kuvituksen hautausmaan aamuisessa valossa.
Kuka oli kuitenkin ensimmäisenä kertomassa mediassa Ikuisuusmediasta? Radio Hiekka ja radion monitoimimies Sami Kallvikbacka. Hän teki haastattelun jo kesäkuussa 2024, kun julkaisuun oli vielä kuukausia aikaa.
IKUISUUSMEDIA on saanut näkyvyyttä ja kuuluvuutta nuoresta pitäen.
Mediaa tehdään kuoleman sekä surun koskettamille läheisille, uutisia lukeville lukijoille ja laatua arvostaville ilmoittajille.
Ikuisuusmedian tarina on vasta alussa. Ensimmäinen vuosi on osoittanut, että kuolemasta voi puhua arvokkaasti ja avoimesti.
Jatkamme matkaa yhdessä – elämää ja kuolemaa ymmärtäen, niitä kunnioittaen. Jokainen tarina, jokainen julkaistu kuolinuutinen muistuttaa, että kuolema ei ole loppu, vaan osa meitä kaikkia yhdistävää elämää.