”Kuolemaa on pehmennetty, mutta kuvaus on ollut hämmentävää”, väitöskirjatutkija FM Enni Salo Turun yliopistosta tiivistää tuntoja uudesta Disneyn Lumikki-elokuvasta. Kuolinkohtauksissa näkyy edelleen yhtäläisyyttä klassikkoon vuodelta 1937. Uusi Lumikki on saanut yleisöltä ristiriitaisen vastaanoton eikä live-action-musikaali ole täyttänyt kassaa odotetusti.

Kuolema koskettaa | Kritisoitu Lumikki kamppailee kuoleman kanssa: Uuden version kuolinkohtaukset hämmentävät

Uuden Lumikki-elokuvan kuolinkohtaukset jäävät pintapuolisiksi. Niissä ei käsitellä surua tai menetyksen kokemusta. Väitöskirjatutkija Enni Salon mukaan kohtaukset ovat edelleen monitulkintaisia, eivätkä ne siten edusta kehitystä vanhaan piirroselokuvaan verrattuna.
Tapani Postila
IKUISUUSMEDIA

Floppi? Lattea vaiko keskinkertainen?

Kuolinkohtaukset ainakin hämmentävät.

Lumikin uusi live-action-musikaali sai ensi-iltansa maaliskuussa 2025. Elokuva perustuu vuoden 1937 klassikkoanimaatioon, joka oli aikoinaan Disneyn ensimmäinen täyspitkä piirretty elokuva.

Uusi Lumikki sai ristiriitaisen vastaanoton. Kritiikki kohdistui erityisesti roolivalintoihin, kääpiöhahmojen muokkaamiseen sekä elokuvan sekavaksi arvioituun tyyliin. Taloudellisesti elokuva on ollut Disneylle pettymys. Yli 240 miljoonan dollarin budjetilla tuotettu elokuva tuotti maailmanlaajuisesti vain noin 205 miljoonaa dollaria.

Puhetta on riittänyt puolesta ja vastaan heille keitä päärooleissa esiintyy. Esimerkiksi Lumikin näyttelijän tausta sekä ulkonäkö suhteessa vanhoihin mielikuviin on puhuttanut.

”On mielenkiintoista mihin laaja yleisö päättää kiinnittää huomioita. Kuolemateemat ei ole niinkään paljon olleet esillä”, toteaa väitöskirjatutkija FM Enni Salo Turun yliopistosta.

Salo tutkii väitöskirjassaan elokuvien ja sarjojen kuoleman representaatioita, kiinnittäen erityistä huomiota kuolemanrituaaleihin ja liminaalitiloihin. Hän käsitteli gradussaan kuoleman kuvauksia Walt Disney -yhtiön animaatioelokuvissa.

Hän arvioi, että Disneylle vanhojen uudelleen tekeminen myy tarpeeksi ja uusiin panostaminen on jäänyt vähemmälle.

”Disneyllä on viimeisten vuosien aikana ollut trendi, että on julkaistu uusia live-action versioita vanhoista elokuvista. On ajateltu, että tämä on Disneyn nostalgia-aikaa, sanoo Salo.

Hänen mukaansa uusi Lumikki-elokuva on tunnelmaltaan ja tyyliltään värikkään satumainen.

”On ainakin pyritty fantasiaversioon tosi elämästä. Kuten alkuperäinen elokuva myös uudemman Lumikin juoni pyörii murhaamisen ja murhalta välttymisen ympärillä”, tutkija analysoi.

Uuden version juoni ja hahmot seuraavat melko tarkasti vuoden 1937 klassikkoa. Salon mukaan suurin muutos on, että elokuva on live-action-elokuva eli kuvattu oikeilla näyttelijöillä. Symboliikka on pysynyt elokuvissa paljon samanlaisena.

”Kuolemaa on pehmennetty, mutta kuvaus on ollut hämmentävää, Salo tiivistää tuntoja uutukaisesta.

Hänen mielestään kuolinkohtaukset ovat suhteellisen pinnallisia eikä niissä syvennytä esimerkiksi suruprosessiin. Kuolemaa ei tarkastella kokonaisvaltaisesti.

 

KUOLINKOHTAUKSET ovat uudemmassakin Lumikissa monitulkintaisia ja siinä mielessä ei olla menty niiden kuvauksissa edeltäjästä parempaan suuntaan.

”Uudemmassa elokuvassa olisi voitu panostaa enemmän kuolemankuvauksiin”, Salo toteaa.

Kuolinkohtauksissa näkyy edelleen yhtäläisyyttä klassikkoon. Lumikin kuolessa hän on kaunis ja eloisa. Lumikki ei oikeastaan näytä kuolleelta.

Mikä merkitys on sillä, että vuoden 1937 Lumikki makaa lasiarkussa ja vuoden 2025 Lumikki kivellä koristeellisen kaaren alla?

Salon mukaan uudessa elokuvassa halutaan luoda intiimimpää ja läheisempää tunnelmaa. Alkuperäisessä elokuvassa on enemmän hautajaisiin suoranaisesti viittaavaa. Uudemmassa versioissa lasi ei erota Lumikkia muista ja häntä surraan aktiivisesti, mutta siinä ei ole ruumin valvojaisten asetelmaa.

Kääpiöiden ja metsän eläinten surun kuvaukset pysyvät samanlaisina versioiden välillä. Molemmissa versioissa molempien sureminen on intensiivistä ja ne ovat jatkuvasti Lumikin ruumiin vierellä.

 

Uuden Lumikille asetetun ikärajan mukaisesti pienet lapset voivat katsoa elokuvan vanhempien kanssa. Vuoden 1937 elokuvan on katsottu sopivan kaikenikäisille ja sillä ei ole rajoitusta, joten uutta on pidetty edellistä jännittävämpänä. Kuva: Google AI/Tapani Postila

 

VUODEN 2025 elokuvassa kuningattaren kuolema jättää kysymysmerkkejä taakseen. Kuningatar hajoaa, mutta kuolema ei ole selkeä.

”Kuningattaren kuolemassa visuaalinen ilme ja maailma on fantasiamaisempi kuin piirretyssä. Vanhassa kuolema on kuvattu realistisempana, Salo arvioi eroja.

”On epäselvää meneekö kuningatar johonkin toiseen todellisuuteen? Mitä hänelle oikeasti tapahtuu? Katsojalle kohtaus kuolemasta voi olla jännittävä ja pelottava, mutta samalla hämmentävä”, Salo pohtii kohtausta ja lisää Lumikin ilmeenkin tilanteessa olevan hankalasti luettavan.

”Ehkä on haluttu pehmentää eksplisiittistä suoraa kuoleman kuvausta, mutta samalla yleisölle ja varsinkin pienille lapsille on jätetty hämmennys”, Salo puntaroi.

Muuttaako Lumikin päätös olla tappamatta kuningatarta kuoleman teemaa verrattuna alkuperäiseen?

”Uudessa live-action elokuvassa yritetään korostaa Lumikin toimijuutta. Hänet on kuvattu hyvänä ihmisenä eikä hän alennu kuningattaren tasolle, vaikka hänelle annetaan siihen mahdollisuus”.

Uuden Lumikille asetetun ikärajan mukaisesti pienet lapset voivat katsoa elokuvan vanhempien kanssa. Vuoden 1937 elokuvan on katsottu sopivan kaikenikäisille ja sillä ei ole rajoitusta, joten uutta on pidetty edellistä jännittävämpänä. Live action on saanut 9+ rajauksen ja vanhempi 6+ rajauksen.

 

MITEN live action -tekniikka vaikuttaa siihen, miten kuolema koetaan? Onko se realistisempaa, hurjempaa vai symbolisempaa?

Tutkijan mielestä on ajateltu perinteisesti, että live-actionissa kuolemat olisivat pelottavampia ja kuolemaan liittyvät tunteet intensiivisempiä. Se ei kuitenkaan välttämättä ole totta.

”Monenlaisilla tekniikoilla voidaan saada hurjaa ja pelottavaa kuvausta tehtyä kuolemasta. Ehkä se on live actionissa realistisempaa sillä tavoin, koska se on meidän tosielämän kuvastoa”, Salo sanoo.

Uudesta versioista on esitetty kritiikkiä, että siinä on vähemmän draamaa. Kuningatar on myös koettu aikaisempaa latteammaksi verrattuna ikonisena pidettyyn vanhemman version kuningattareen.

Tutkijan roolista katsojaksi siirryttyä Enni Salo myöntää, että olisi myös kaivannut lisämaustetta elokuvaan.

”Minullakin heräsi ajatuksia, että aikaisemmassa elokuvassa draamankaari on selkeämpi”, Salo painottaa.

Jaa uutinen:

Luitko jo nämä?

Tilaa Ikuisuusmedian uutiskirje!

Uutiskirjeemme avulla hoksaat kaikki kiinnostavimmat artikkelimme. Tilaa uutiskirje, niin pääset lukemaan juttumme ensimmäisten joukossa!

Please wait...

Kiitos tilaamisesta!