Korsikan saarella mutkainen tie kaartuu ensin jyrkästi vasemmalle, taittaen heti mutkan jälkeen vielä uudestaan vasemmalle. Vuoristossa kulkeva D18-tie vie Corten kaupungista Tavernaan.
Tuon kapean vuoristotien varrella sijaitsee pieni, mutta syvällisesti merkityksellinen muistomerkki. Se ei ole tavallinen matkailukohde.
Tämä marmorinen muistomerkki on saanut erikoisen merkityksen sen takia, että siellä ei vain muisteta onnettomuutta. Paikalla surraan ja käsitellään myös kävijöiden omia tunteita.
Muistomerkissä on Henri Toivosen ja Sergio Creston nimet, MM-rallin ranskankielinen nimi Tour de Corse sekä onnettomuuden vuosiluku 1986. Lisäksi muistokiveä koristaa kaksi kivistä ajokypärää sekä lukuisat muut vierailijoiden sinne jättämät esineet.
Muistomerkin ympärillä on kukkia, kynttilöitä sekä valokuvia ja taideteoksia. Ralliin liittyviä esineitä, esimerkiksi pahvisia rallikylttejä, rallien avainnauhoja, ralliteemainen tuubihuivi, aurinkolasit ja rallikilpailuista voitettuja pokaaleja.
Tienvarsimuistomerkki kunnioittaa Henri Toivosta ja Sergio Crestoa, jotka menehtyivät 2. toukokuuta vuonna 1986. Muistopaikka on muodostunut rallikansalle lähes pyhäksi paikaksi – sekulaariksi pyhiinvaelluskohteeksi. Sinne matkustetaan muistamaan, kunnioittamaan ja tuntemaan yhteyttä noihin edesmenneisiin rallilegendoihin.
Tienvarsimuistomerkki on iästään ja sijainnistaan huolimatta aktiivinen vierailukohde, jota kävijät koristavat yhä uudelleen. Uusin lisä muistomerkillä on kiveen ajokypärien viereen kiinnitetty rekisterikilpi, jossa on Toivosen ja Creston onnettomuusauton rekisterinumero.
Annika Hämäläinen kiinnostui suomalaisen rallikuljettajan Henri Toivosen ja hänen amerikanitalialaisen kartanlukijansa Sergio Creston tienvarsimuistomerkistä nähtyään, miten paljon se yhä koskettaa rallikansaa. Hän yllättyi, kuinka moni vierailee siellä edelleen lähes 40 vuotta tuhoisan onnettomuuden jälkeen.
Hän tutki tienvarsimuistomerkkiä rallikansan eli rallin seuraajien, harrastajien, fanien ja rallin parissa työskentelevien sekulaarina eli maallisena pyhiinvaelluskohteena.
”Olen syntynyt yhdeksän vuotta Henri Toivosen ja Sergio Creston kuoleman jälkeen, joten minulla ei ole henkilökohtaista suhdetta heihin tai Korsikalla tapahtuneeseen onnettomuuteen. En myöskään jaa heidän kanssaan yhteistä urapolkua tai moottoriurheiluharrastusta”, Hämäläinen kertoo lähtökohdistaan tehdä uskontotieteen Pro Gradu -työnsä Turun yliopistoon liittyen Henri Toivosen ja Sergio Creston muistomerkkiin.
Muistomerkki on enemmän kuin vain merkki menneisyydestä. Se on kohtaamispaikka, jossa rallikansa voi kokea elämän ja kuoleman rajat. Vierailija voi tuntea yhteyttä menneisiin sankareihin ja muistuttaa itseään siitä, että elämä on herkkää ja hetkellistä.
”Henkka on täällä”, toteavat eräät muistomerkillä käyneet.
Annika Hämäläinen yllättyi kuinka moni vierailee muistomerkillä edelleen lähes 40 vuotta tuhoisan onnettomuuden jälkeen. Kuva: Annika Hämäläisen Pro Gradu -tutkielma
”TÄÄ on todella älytön kilpailu”, puuskahti kuumeisen oloinen ja selvästi väsynyt Henri Toivonen televisioruudulla.
Toivosen nelivetoinen Lancia Delta S4 -ralliauto oli saatu asfalttiolosuhteisiin sopivaksi, tehden Toivosesta ja Crestosta ennakkosuosikkeja kauden 1986 maailmanmestareiksi.
Toivonen oli uransa huipulla toivuttuaan edellisvuoden vakavasta ulosajosta Costa Smeralda -rallissa Italiassa, jossa häneltä murtui kaksi niskanikamaa.
Hän kommentoi Korsikan MM-rallin olosuhteita torstai-iltana 1. toukokuuta Yle TV2:lle antamassaan haastattelussa.
”Me ollaan ajettu nyt yli neljä tuntia pikataipaleita eli Jyväskylän Suurajot periaatteessa tänään, että tällaisella modernilla autolla, niin mun mielestä, ei voi tällaista kilpailua ajaa. Ei kerta kaikkiaan. Ottaa kunnon päälle, eikä riitä aivot tähän touhuun!”, Henri Toivonen kommentoi kisan olosuhteita.
Perjantain 2. toukokuuta iltapäivällä klo 14.53 Toivonen ja Sergio Cresto lähtivät erikoiskokeelle numero 18 kilpailun ylivoimaisesta, kahden minuutin ja 45 sekunnin johdosta. Erikoiskoe Cortesta Tavernaan oli 26,8 kilometrin pituinen ja muihin erikoiskokeisiin verrattuna nopea. Noin viisi kilometriä lähdöstä kaksikon matka päättyi.
Samana iltana Ylen uutisia juonsi vakavailmeinen Arvi Lind, joka välitti surusanoman: ”Suomalainen ralliautoilija Henri Toivonen on kuollut Korsikan rallissa. Hänen autonsa syttyi tuleen ulosajon jälkeen. Onnettomuudessa menehtyi myös Toivosen kartanlukija Sergio Cresto.”
Tutkimukseen haastatellut kertovat, kuinka kutkuttava jännitys vaihtui järkytykseen ja suruun, jota yksi vastaaja kuvasi seuraavasti: ”Tieto onnettomuudesta särki sydämen.”
Auto oli syöksynyt alas rotkoon, räjähtänyt ja palanut. Molemmat olivat saaneet välittömästi surmansa.
”Voin edelleen tuntea sen epäuskon tunteen, joka valtasi mielen tultuani koulusta kotiin teininä aurinkoisena kevätpäivänä ja radiosta kuulin tuon hirveän uutisen”, muisteli toinen tutkimukseen vastannut suomalainen.
Henri Toivonen oli moottoriurheiluperheen vanhin poika. Hänen isänsä Pauli Toivonen oli kansainvälisesti menestynyt ja Euroopan mestaruuden voittanut rallikuljettaja. Myös perheen nuorin poika Harri Toivonen oli matkalla menestykseen ja on sittemmin tehnyt menestyksekkään uran maailmalla rata-autoilussa ja rallissa.
Äidin, isän ja veljen lisäksi Henri Toivosella oli vaimo ja kaksi lasta. Sergio Cresto oli amerikanitalialaisen isän ja saksalaisen äidin lapsi, jota jäi kaipaamaan myös tyttöystävä.
Korsikan ralli, Tour de Corse, tunnettiin pahamaineisena 10 000 mutkan rallina, joka koostui kritisoidun pitkistä erikoiskokeista ja kokonaispituudesta. Erikoiskoekilometrejä oli yli 1200. Kuva: Tapani Postila/Gemini
HENRI TOIVOSEN ja Sergio Creston tienvarsimuistomerkkiin tiivistyy heidän läheistensä, rakkaidensa, kollegoidensa ja heitä ihailleiden ihmisten suuri menetys.
Samalla merkkiin kiteytyy yhden autourheilun aikakauden päättyminen, sillä onnettomuuden seurauksena Kansainvälinen autourheiluliitto FISA päätti kieltää ralliautoilun maailmanmestaruussarjassa käytetyn B-ryhmän ralliautoluokan liian vaarallisena.
Vasta aikakautensa parhaan kuljettajan ja tämän kartturin kuolema johti lopulta turvallisuusmuutoksiin. Lajin lisäksi se jätti pysyvän jäljen rallin seuraajiin ympäri maailmaa.
Eräät paikalla käyneet korostivat halunneensa ajaa Toivosen kanssa samaa tietä, erikoiskokeen suuntaisesti ja kokea suoran ennen mutkaa. He halusivat kokea kohtalokkaan mutkan itse ymmärtääkseen paremmin Toivosen ja Creston viimeisiä hetkiä ja itse onnettomuutta.
Vaikka paikalla vierailu ei ole tarjonnut kävijöille vastauksia onnettomuuden syistä, kertovat he sen auttaneen onnettomuuden hyväksymisessä ja epätietoisuuden sietämisessä. Lisäksi vierailu oli kannustanut kävijöitä tekemään sitä, mitä he rakastavat. Toisten vastauksista huokui inhimillinen toive siitä, että asiat olisivat menneet toisin.
ONNETTOMUUDEN syytä ei koskaan virallisesti selvitetty, siksi siitä on lukuisia eri teorioita. Syitä on liitetty Toivosen terveydentilaan, kartanlukija Creston tekemään virheeseen sekä Toivosen kuljettaman Lancian yllättävään tekniseen vikaan. Arvuutteluissa on pohdittu renkaisiin, kypäräpuhelimiin, jarruihin ja kaasupedaaliin liittyvää vikaa.
Monet fanit haluavat Henri Toivosen veljen Harri Toivosen ja Sergio Creston ystävän Luigi Pirollon tavoin uskoa tekniseen vikaan. Lancian kaasupedaali oli testeissä onnettomuuden jälkeen painunut lattiasta läpi ja jäänyt jumiin. Lopullista vastausta ei tulla koskaan saamaan, ja syy jäänee kysymysmerkin taakse.
Toinen iso mysteeri on, kuka muistomerkin on pystyttänyt. Tienvarsimuistomerkin pystyttänyttä tahoa ei ole saatu varmuudella selville. Epäillään, että pystyttäjä voisi olla joku yksittäinen Korsikan rallin järjestäjä tai muistomerkki olisi faniryhmän pystyttämä.
Gradun aiheesta tehnyt Hämäläinen kiittelee selvitystyöhön osallistuneita, kun muistomerkin pystyttäjää on yritetty selvittää hartiavoimin. Hän joutui kuitenkin tunnustamaan, että mysteeripystyttäjä ei ole selvinnyt.
Henri Toivosen ja Sergio Creston muistomerkki on monelle pyhä paikka. Vaelluskohde, joka ylittää perinteiset rajat ja avaa aivan uudenlaisen näkökulman siihen, mitä pyhyyttä voi olla ilman uskonnollista taustaa.
Korsikalaisen kapean vuoristotien varrella ei vain muistella. Heti mutkan jälkeen vielä uudestaan vasemmalle kaartuvan mutkan sisäkaarteessa ollaan yhteydessä jonnekin syvempään.